Laboratoře CZ.NIC vyvinuly unikátní pomůcku pro děti s dyslexií

28.11.2013 13:00

Praha, 28. listopadu 2013 – Především dětem na 2. stupni základních škol trpícím dyslexií je určen nový projekt Laboratoří CZ.NIC Tablexia. Jde o vzdělávací hru pro tablety, jejímž cílem je podporovat kognitivní schopnosti dětí s touto poruchou. Aplikace ve své první verzi obsahuje tři samostatné hry – na trénink sluchového rozlišování, prostorové orientace a pracovní paměti. Tablexia vznikla jako otevřený software a je v plánu ji rozšiřovat o další hry. Aplikace je nyní dostupná pro platformu Android, uživatelům je k dispozici zdarma.

„Na aplikaci jsme spolupracovali s předními českými odborníky na problematiku vzdělávání dětí s dyslexií. Přestože existuje řada podobně zaměřených počítačových programů, Tablexia oproti většině z nich přináší několik zásadních výhod: lokalizaci do češtiny, dostupnost zdarma, atraktivní design, rozšiřitelnost, mobilitu či nezávislost na internetovém připojení. Herní pojetí pak motivuje děti k tomu, aby se tréninku svých kognitivních schopností chtěly věnovat proaktivně a samostatně,“ přibližuje Ondřej Surý z Laboratoří CZ.NIC, který vede tým odpovědný za vývoj Tablexie.

Uživatel aplikace se ocitne v roli detektiva, který ve snaze dopadnout zločince musí plnit různé úkoly – složit rozházené kousky mapy, rozpoznat postavu podle předem získané indicie apod. Všechny hry pak budou tvořit souvislý příběh, kterým si uživatel aplikace postupně projde. Jako jednotící prvek je použita i atraktivní grafika evokující atmosféru detektivek ze 30. let.

Po technické stránce aplikace kromě her nabízí i administrativní funkce: přehled výsledků či správu jednotlivých hráčských profilů pro případ, že tablet třeba používá skupina dětí. To usnadňuje a zrychluje vývoj dalších her, u nichž tyto funkce již není třeba programovat. Zároveň ale Tablexia nabízí možnost jakoukoli hru „vyjmout“ a zpřístupnit ji samostatně.

„Dyslexií v České republice trpí zhruba 5 – 10 procent populace. Tablexii vnímám jako jeden z mála prostředků podpory rozvoje určený přímo druhostupňovým žákům, který takto komplexně využívá možností přenosných zařízení, k nimž mají dnešní děti velmi blízko. Hry jsou zvoleny vhodně jak s ohledem na oblasti, které bývají u dětí s dyslexií nejvíce oslabené, tak potřeby a preference dané věkové skupiny,“ doplňuje PhDr. Lenka Krejčová Ph.D. z katedry psychologie Filozofické fakulty UK, která na vývoji aplikace s Laboratořemi CZ.NIC spolupracovala.