Sdružení CZ.NIC spouští systém ENUM

20.09.2006 21:41

Sdružení CZ.NIC, správce národní domény CZ, dnes zahájilo testovací provoz systému ENUM a registrace domén ENUM. V období testovacího provozu bude systém z technického hlediska plně funkční, na základě zkušeností z provozu budou pouze odladěny specifika registrace domén ENUM oproti registracím domén CZ, zejména pak proces ověřování uživatelů telefonních čísel (tzv. validace). Spuštění systému ENUM do plného provozu je plánováno na leden 2007.

Systém ENUM v sobě spojuje výhody běžné a IP telefonie, umožňuje uživatelům jakéhokoliv telefonního čísla zaregistrovat si k tomuto číslu speciální internetovou doménu s informací, jak se na toto číslo dovolat po Internetu. Na čísla s ENUM doménou je pak možné volat zdarma bez ohledu na to, v síti jakého telekomunikačního operátora se číslo nachází (včetně zahraničních sítí). Systém ENUM již funguje v několika sousedních státech (např. Německo a Rakousko), v České republice pověřilo ministerstvo informatiky jeho zavedením a správou sdružení CZ.NIC. Více se o systému ENUM dozvíte na webu http://enum.nic.cz.

„Dnešním spuštěním systému ENUM se Česká republika připojila k průkopnickým státům Evropy, které tuto technologii zavedly a nabídly veřejnosti k použití,“ komentuje zahájení registrací ENUM domén Ondřej Filip, ředitel sdružení CZ.NIC. „Jsem přesvědčený, že se ve velmi krátké době rozšíří okruh registrátorů domén a telekomunikačních operátorů, kteří budou ENUM a služby s ním související svým zákazníkům nabízet.“

Jak funguje ENUM?
K využití výhod systému ENUM stačí pouze si zaregistrovat ENUM doménu a zveřejnit tak ke svému číslu cestu, jak se na něj dovolat přes internet. Technologie ENUM funguje tak, že při vytočení telefonního čísla vždy nejprve zjistí, zdali je možné spojit se s telefonem volaného účastníka přes internet. Pokud ano, je hovor spojen tímto způsobem a je zdarma. V případě, kdy není propojení po internetu možné, proběhne hovor běžný způsobem po telefonních linkách veřejné telefonní sítě.

ENUM poskytuje výhody i provozovatelům „barevných“ linek, neboť jim umožňuje snížit náklady v případě, že volající používá VoIP telefon. K telefonnímu číslu lze uložit do databáze ENUM i údaje pro spojení pomocí jiných komunikačních služeb, než pouze hlasovým voláním např. e-mail, adresu webových stránek, vcard vizitku atd. Záznamům uloženým v ENUM navíc lze přiřazovat různou prioritu a volit tak pořadí služeb, v kterém budou pro spojení s daným číslem použity.

„Technologie ENUM přináší výhody telekomunikačním operátorům, firmám a rovněž i domácím uživatelům,“ říká Pavel Tůma, projektový manažer sdružení CZ.NIC, odpovědný za projekt ENUM. „Operátoři mohou nalákat zákazníky na hovory zdarma nebo za minimální poplatky, firmy výrazně ušetří na volání mezi pobočkami kdekoliv po světě i na provozu tzv. ‚barevných linek‘ a peníze za volání ušetří samozřejmě i domácnosti.“

V rámci testovacího provozu nebude sdružení CZ.NIC vybírat od registrátorů žádné poplatky za registraci domén ENUM. Celý následující rok bude registrační poplatek činit pouze 1 Kč. Ceny pro koncové zákazníky stanoví sami registrátoři ENUM domén.

Registrátoři domén ENUM a operátoři využívající ENUM ve vlastní síti
Jako první se k rozvoji systému ENUM připojili registrátoři domén, společnosti KRAXNET, IGNUM a IPEX, u kterých si odedneška mohou zájemci registrovat pro svoje telefonní čísla odpovídající ENUM domény. Systém ENUM ve své síti podporují telekomunikační operátoři CESNET a IPEX, na zavedení systému ENUM pracuje rovněž operátor Dial Telecom.